Het Ministerie van WVS vormt de grootste post binnen de rijksbegroting. Hieronder de cijfers.
Zorgverzekeringswet 2016 (in miljoen euro)
-
Eerstelijnszorg
5.349,6
12%
-
Tweedelijnszorg
23.099,2
50%
-
Geneeskundige GGZ
3.779,0
8%
-
Genees- en hulpmiddelen
6.266,8
14%
-
Wijkverpleging
3.346,1
7%
-
………….
……….
………..
Totaal Zvw bruto
45.860,1
Minus opbrengst eigen risico
3.194,8
Totaal Zvw netto
42.665,2
In 2015 waren de bruto Zvw uitgaven: 43.359,7 miljoen euro.
Wet langdurige zorg 2016 (in miljoen euro)
-
Ouderenzorg
9.017,8
45%
-
Gehandicaptenzorg
6.126,0
31%
-
Langdurige GGZ
369,2
2%
-
……
………
………
-
PGB
1.346,5
7%
Totaal Wlz bruto
19.899,0
Minus opbrengst eigen risico
1.848,0
Totaal Zvw netto
18.051,0
In 2015 waren de bruto Wlz uitgaven: 19.850,7 miljoen euro.
Behalve de uitgaven aan de verzekerde zorg valt ook de bijdrage aan het gemeentefonds (WMO, Jeugdwet) onder het BKZ. In 2016 is dit 6,7 miljard euro.
De uitgavenontwikkeling van de zorgkosten is zeer gematigd te noemen, zeker in vergelijking met het verleden. Dit vooral met dank aan de bestuurlijke akkoorden die VWS heeft afgesloten met het veld.
Gemiddeld zijn de zorgkosten 5.358 euro per volwassene in 2016. In 2015 was dit 5.306 euro. De betaling is deels voor iedereen gelijk (nominale premie) en deels inkomensafhankelijk (via premieheffing en belasting).
Volgens de raming van VWS stijgt de nominale zorgpremie met ongeveer 7 euro per maand. Zorgverzekeraar DSW gaat daar onder zitten met 3,75 euro per maand. DSW geeft aan daardoor wel in te teren op de reserves.
De maximale zorgtoeslag, de tegemoetkoming in zorgkosten voor de laagste inkomens, stijgt met 6 euro per maand. Het verplicht eigen risico wordt formeel niet verhoogd maar wel geïndexeerd: het verplicht eigen risico komt hierdoor uit op 385 euro (was 375 euro).
De minister zet verder in op een verbetering van de risicoverevening (Zvw): zorgverzekeraars gaan vanaf 2016 een betere compensatie ontvangen voor chronisch zieken en andere kwetsbare groepen. Daardoor loont het meer voor zorgverzekeraars zich in te zetten voor deze groepen.
Andere belangrijke onderwerpen zijn, aldus de begroting:
-
Zorg sluit aan op wensen, behoeften en mogelijkheden van patiënten en cliënten. Er is begrijpelijke informatie over kwaliteit, die makkelijk is te vinden. Keuzes worden mèt, in plaats van vòòr patiënten gemaakt.
-
Geneesmiddelenbeleid: positief dat er innovaties zijn maar het gaat ook vaak om hele dure medicijnen voor kleine groepen mensen. Prioriteit voor beschikbaarheid èn betaalbaarheid van nieuwe en dure medicijnen.
-
Structureel extra budget voor dagactiviteiten voor ouderen in een verpleeghuis. Daarnaast impuls voor opleiding en bijscholing in de verpleeghuiszorg. Taakstelling voor langdurige zorg uit het Regeerakkoord voor 2016 wordt teruggedraaid.
-
Administratieve lasten: zorgverleners moeten gaan merken dat meer openheid niet hoeft te leiden tot meer administratie. In 2016 moet de zorg makkelijker worden door slimmer samen te werken en regels eenvoudiger te maken.
-
Persoonsgebonden budget: invoering van nieuwe manier van betalen is niet goed verlopen. Het systeem zal worden verbeterd en versimpeld.
-
Antibioticaresistentie: tegengaan hiervan is een prioriteit. Vanuit One Health benadering: dieren, voedsel en milieu.
-
Dementie: aantal mensen met dementie dat thuis woont wordt steeds groter. Kabinet zet in op meer kennis in de samenleving zodat Nederland dementievriendelijker wordt. Het kabinet investeert 32,5 miljoen in het Deltaplan Dementie (o.a. wetenschappelijk onderzoek).
-
E-health: belangrijk middel om de zorg beter, dichterbij, klantvriendelijker en goedkoper te organiseren en het kan ook helpen om gezond te leven.
-
Verwarde personen: deze krijgen een persoonlijke aanpak. Alle belemmeringen worden op landelijk niveau in kaart gebracht en waar mogelijk opgelost. Alle gemeenten hebben in de zomer van 2016 een sluitende aanpak van zorg en ondersteuning van verwarde personen.